Projekt: Grib Kina
Arbejdsgiver: Uddannelses- og Forskningsministeriet og Danske Universiteter
Formål: Markedsføring af det dansk-kinesiske universitet (SDC) i Beijing
Jeg har stået for: Content marketing, social media marketing, branding, filmproduktion
Resultat: Antallet af danske kandidatstuderende i Kina er femdoblet
Ligesom Grib Verden-kampagnen var formålet med Grib Kina at øge danske studerendes viden om uddannelsesmuligheder i udlandet. Grib Kina-kampagnen havde dog særligt fokus mod at rekruttere kandidatstuderende til det nye dansk-kinesiske universitetscenter i Beijing, Sino-Danish Center for Education and Research (SDC). Det første hold studerende begyndte på SDC i september måned 2012.
Kampagnens primære platform er sitet gribkina.dk. Udover tekstbaserede beskrivelser af de fire nye uddannelser på SDC (Water & Environment, Public Management & Social Development, Innovation Management og Neuroscience & Neuroimaging) kan man på gribkina.dk via nære og personlige filminterviews optaget i Beijing og Shanghai blive klogere på, hvad det vil sige at studere og bo i Kina. I filmene møder man topforskere, ledende erhvervsfolk og helt almindelige studerende. Filmene adresserer mange af de stereotype forestillinger, man gør sig om den kinesiske mentalitet og kultur i den vestlige del af verden. Det samlede indtryk bliver, at nok er Kina meget forskelligt fra Danmark, men det er både mere attraktivt og langt mindre kompliceret et land at bo og studere i, end de fleste går og tror. På den måde erhverver man sig nyttig viden, der kan hjælpe én frem mod en uddannelse i Kina. Traileren nedenunder giver en god fornemmelse af stilen og æstetikken i filmene:
Kampagnen blev modtaget med begejstring af såvel studerende som de internationale kontorer på de danske universiteter. Siden Grib Kina blev lanceret i oktober 2011 er antallet af danske studerende, der læser en 2-årig masteruddannelse i Kina femdoblet.
Screenshots fra filmene på gribkina.dk samt udvalgte materialer udviklet til kampagnen: