Grib Verden

Projekt: Grib Verden
Arbejdsgiver: Styrelsen for Universiteter og Internationalisering
Formål: At inspirere flere studerende til studie- og praktikophold i udlandet
Det har jeg stået for: Strategi, content marketing, social media marketing, events
Resultat: Antallet af udlandsophold er øget med 17%

Grib-Verden-ballontur2

I december 2009 beslutter Styrelsen for Universiteter og Internationalisering at iværksætte en kampagne, som skal sætte øget fokus på fordelene ved at tage på studie- og praktikophold i udlandet og inspirere flere danske studerende på videregående uddannelser til at tage springet ud i verden. Jeg bliver ansat som kampagneleder i maj 2010 og allerede den 15. oktober lanceres gribverden.dk med tilhørende Facebook-side.

Gribverden.dk

Gribverden_dk_skærmskud
Forsiden på gribverden.dk

Gribverden.dk er kampagnens omdrejningspunkt. Sidens blandede fonte, former og farver fungerer som appetitvækker og illustrerer de dynamiske, kulturelle og udforskende sider af et udlandsophold, mens det rød-hvide logo skaber optimalt blikfang og skaber genkendelighed på tværs af platforme og medier.

På gribverden.dk kan man gå på opdagelse i en lang række film, hvor studerende, fremtrædende erhvervsfolk og kendte danskere fortæller om deres erfaringer med udlandsophold. I filmene adresseres mange af de udfordringer og fordomme, som studerende traditionelt møder, når de tænker på at uddanne sig i udlandet. De to videoer nedenfor er en teaser for et længere interview med Grib Verden-kampagnens to ambassadører Clement Kjersgaard og Stine Goya og et interview i en flyveballon med Steffen, der har studeret i Florida:

Via en Facebook-kommentarfunktion er det let for brugerne at dele filmene og tanker i deres netværk og skabe en viral spredning af budskabet om internationale uddannelser. På Facebook-integreret væg kan man også stille konkrete spørgsmål Styrelsen og kampagnens ambassadører om studie- og praktikophold.

Gribverden.dk eksisterer fortsat som ministeriets talerør til studerende med udlandsønsker og har øget interessen for udlandsophold markant. Således er antallet af danske udvekslingsstuderende steget med 17 pct. fra 2010/11 til 2011/12, ligesom antallet af danskere, der tager en hel uddannelse i udlandet, er steget med 8 pct. fra 2010 til 2011.

Kendte ansigter som ambassadører

For at skabe højst mulig troværdighed hos målgruppen (unge på vej til og under uddannelse i alderen 18-28 år) blev der sammensat et ambassadørkorps danskere, som selv havde et længere udlandsophold i bagagen. Valget faldt på DR2-værten Clement Kjersgaard, designeren Stine Goya og skuespilleren Thomas Levin, der alle var begejstrede for idéen om at lægge ansigt til kampagnen. De tre ambassadører var medvirkende til, at kampagnen fik stor pressebevågenhed. En Infomedia-søgning viste, at Grib Verden blev omtalt i 28 medier – alt fra dagblade, Go’ Morgen Danmark, radio og lokalaviser.

Grib Verden Road Tour og vores ambassadører lagde vejen for Go’ Morgen Danmark
Plakat fra Grib Verden-kampagnen

Grib Verden Road Tour

For at nå ud i alle landets kroge med vores budskaber, arrangerede jeg en Grib Verden Road Tour til 21 forskellige uddannelsesinstitutioner: universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier. Vores transportmiddel var et skinnende hvidt folkevognsrugbrød fra 1965. Karen Segall og Hvass&Hannibal, som bl.a. har lavet albumcovers til danske bands som Efterklang, Turboweekend, Fallulah og The Floor Is Made Of Lava designede vores tourplakat og en t-shirt. Road Touren blev omtalt i 28 forskellige medier bl.a. Go’ Morgen Danmark.

Road-Tour_2_portfolio

Road-Tour_1_portfolio
Grib-Verden-Road-Tour-Plakat

Læs om mine andre projekter her